تفاوت آلاچیق و پرگولا چیست؟ بررسی و مقایسه کامل

تفاوت آلاچیق و پرگولا
فهرست مطالب

آلاچیق و پرگولا (سایبان) هر دو سازه‌هایی قابل اجرا در فضای باز هستند که می‌توانند سایه و پناهگاه آفتاب و باران را در حیاط، روف گاردن و سایر مکان‌ها برای شما ایجاد کنند. در این مقاله قصد داریم به توضیح درباره تفاوت آلاچیق و پرگولا بپردازیم تا بتوانید سازه مورد نظر را به راحتی انتخاب نمایید. 

وقتی صحبت از طراحی‌های خارجی برای تغییر و محوطه سازی می‌شود، گزینه‌های زیادی در اختیار شما قرار می‌گیرد که دارای مزایای بی‌نظیر و همچنین فضای مختلف هستند. از آنجا که محیط فیزیکی تأثیر عمده‌ای در بهبود و بهزیست ذهنی و عاطفی ما دارد، مهم است که علاوه‌بر کاربردهای حیاط، از نظر زیبایی شناختی ساختمان به پشت بام، ورودی و حتی تراس آن نیز در نظر گرفته شود.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

اگر به دنبال کمی سایه و محافظت در برابر شرایط بد آب و هوایی هستید تا بتوانید در هر موقعیتی از حیاط خانه لذت ببرید، یک جستجوی سریع آنلاین می‌تواند شما را به پیشنهاد آلاچیق یا پرگولا برساند. اما مهم است که قبل از هر اقدامی تفاوت بین این دو سازه را درک کنید. به خصوص اینکه ممکن است آلاچیق مورد نظر شما باشد!

تفاوت آلاچیق با پرگولا در ساختار

از نظر ساختاری، آلاچیق اغلب به صورت چند ضلعی (شش یا هشت ضلع) ارائه می‌شود. این اضلاع می‌تواند کاملاً باز باشد. شامل یک نیم دیوار یا نرده بوده یا دارای دیوارهای کامل در اطراف با پنجره‌های بزرگ برای دیدن منظره باشد. این سازه‌ها سقفی شبیه به خانه‌‌های شیروانی (فقط در مقیاس کوچکتر) دارند و غالباً به سبکی ساده ساخته می‌شوند. کاربرد چوب پلاست این روزها در ساخت آلاچیق بسیار مرسوم شده است. 

اما امروزه آلاچیق‌ها در مدل‌ها و طرح‌های مدرن و متفاوت طراحی و اجرا می‌شوند. بسته به پایه، اغلب دارای کف هستند که از سطح زمین بالاتر رفته تا دید بهتری داشته باشند تا از خشک ماندن سطح حتی در هنگام بارندگی شدید یا طولانی مدت اطمینان حاصل کنند. 

تفاوت آلاچیق با پرگولا در ساختار

همانطور که قبلاً ذکر شد، پرگولا (سایبان) سازه‌ای بسیار مدرن‌تر از آلاچیق است. این سازه دارای ویژگی‌های مثبتی برای کاربرد در باغ است. به طور کلی دارای چهارچوب عموما مشبک یا حتی ساده است. از انگور و سایر گیاهان رونده برای زیبایی دو چندان در محیط بر روی پرگولا استفاده می‌شود.

طبیعی است که این سازه بیشتر بواسطه گیاهانی که بر روی آن پرورش می‌یابد، ایجاد سایه کند. با این حال برخی مواقع نیز به درخواست کارفرما مسقف نیز خواهد بود. پرگولا نیز می‌تواند از چوب پلاست، چوب، آلومینیوم، فایبرگلاس، وینیل، سنگ و آجر و … ساخته شود. همچنین اندازه ساخته شده آن نقش مهمی در هزینه کلی و نگهداری سازه بازی می‌کند.

آلاچیق در برابر پرگولا: چه تفاوتی دارد؟

آلاچیق سازه‌ای مستقل در فضای باز است که همه افراد دست کم یکبار با آن برخورد داشته و از آن استفاده کرده‌اند. ابعاد این سازه عموما به گونه‌ایست که می‌توان از مبلمان فضای باز و میز آتشدان چوبی داخل آن استفاده کرد. اگر می‌خواهید آلاچیق خود را به دیوار بچسبانید، این امکان وجود دارد، اما این سازه عموما در وسط محوطه‌ای که به خوبی رسیدگی شده است، جذابیت زیادی دارد. آلاچیق معمولاً به شکل هشت ضلعی یا شش ضلعی بوده و سقفی شیروانی دارد که توسط ستون‌هایی محکم نگه داشته می‌شود. آلاچیق در صورتی که برای محیطی با ابعاد پایین در نظر گرفته شود به طور کلی کوچکتر خواهد بود. در این صورت فقط حدود هشت تا 12 نفر را در خود جای می‌دهد. در حالی که برخی از آلاچیق‌های موجود در مناطق تجاری به قدری بزرگ هستند که میزبان رویدادهای عظیم می‌شوند.

آلاچیق در برابر پرگولا: چه تفاوتی دارد؟

اگر سازه‌ای در حیاط می‌خواهید که ساعت‌ها در خارج از خانه به سر ببرید، یک آلاچیق را انتخاب کنید. این المان به دلیل مسقف بودن در هر شرایط جوی و حتی بارش باران نیز قابل استفاده است. اگرچه می‌توانید یک آلاچیق ساده بسازید، اما باید قبل از ساخت آن به مساحت محیط و ابعادی که برای این سازه در نظر گرفته‌اید توجه نمایید. از آنجا که آلاچیق دارای سقف بوده و در برابر آفتاب، باد و باران مقاوم است، برای گذراندن وقت در بیرون و صرف غذا در فضای باز ایده‌آل به نظر می‌آید. از نظر تاریخی، آلاچیق چوبی قدمتی چند هزار ساله دارد. این سازه از سال 1400 قبل از میلاد در مصر یافت شده و مدتهاست مکانی مناسب برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت به شمار می‌آمده است.

پرگولا در برابر آلاچیق: چه تفاوتی دارد؟

از نظر ساختاری، پرگولا بسیار ساده و ظریف‌تر از آلاچیق‌ها هستند. اگر هدف از پرگولا در درجه اول ایجاد سایه باشد، می‌تواند سقف کامل یا جمع شونده داشته باشد. اما بسیاری از پرگولاها فقط سایه‌ای جزئی دارند که بواسطه تیرهای اجرا شده در ساختار آن به شکلی گسترده ایجاد می‌شود. برای پرگولا بدون سقف، اگر تنظیمات شامل زیبایی‌های طبیعی باشد، گیاهان یا تاک‌های در حال رشد یا آویزان از تیر می‌توانند پوشش ارائه شده را بهبود بخشند. این سازه می‌تواند به خانه متصل شود یا توسط ساختار اصلی خانه ادغام و نگهداری شود.

پرگولا در برابر آلاچیق: چه تفاوتی دارد؟

با قرار گرفتن ستون‌های سایبان بر روی زمین یا بتن، می‌توانید سازه را روی کفپوش چوبی یا سطح داخلی موجود بسازید. مانند گزینه‌های سقف، دیوارها نیز می‌توانند زیپ جمع شونده یا دیوار لوور داشته باشند تا نور را به صورتی متمایل ایجاد کنند.

در این دوران مدرن، ظاهر و احساس آلاچیق با فضایی که معماری مدرن را تکمیل می‌کند، زیبا و معقول است. پرگولا اما برای کسانی که سلیقه‌های مینیمالیستی دارند و طرفدار طراحی‌های ساده و مدرن هستند گزینه‌ای مناسب است. سایبان در کنار استخر یا ورودی باغ، ساختمان و هر فضای باز دیگری کاربرد داشته و فضایی متفاوت ایجاد خواهد کرد.

آلاچیق نیز از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شود. اما همانطور که پیشتر اشاره شد، آلاچیق چوبی پرطرفدارترین مدل این سازه به شمار می‌آید.

مطالب مرتبط: روف گاردن چیست

تصمیم با شماست، آلاچیق یا سایبان؟

در نهایت، تمایز بین آلاچیق و سایبان یک انتخاب شخصی است. هر دو سایه و سرپناهی را برای شما فراهم می کنند تا وقت خود را در محیط مورد نظر به بهترین شکل بگذرانید. هر دو به طور بالقوه می‌توانند نیازهای عملی شما را برای ایجاد فضایی مناسب را برآورده کنند.

این موضوع را در نظر بگیرید که آیا می‌خواهید سازه‌ای متفاوت و با جزئیات بیشتر همچون آلاچیق داشته باشید. یا تنها به یک سازه مدرن که با گیاهان سبز و زنده تزیئن خواهد شد و سایه‌ای دلنشین ایجاد خواهد کرد نیاز دارید. کجا می‌توانید آرامش بیشتری داشته باشید و تسکین استرس را تصور کنید؟

 

سوالات متداول

  • آیا ساختن پرگولا شبیه به آلاچیق است؟
    ساخت آلاچیق به مراتب بسیار سخت‌تر از پرگولا است، برای ساخت پرگولا به قوطی پروفیل و ورق گالوانیزه نیاز دارید. 
  • رایج‌ترین کاربردهای پرگولا کدام است؟
    تکیه‌گاهی برای گیاهان رونده، سایه‌بان، طراحی یک مسیر زیبا، ایجاد یک تراس جذاب و زیبا، فضایی متفاوت برای میهمانان از رایج‌ترین کاربردهای پرگولا است. 
  • پرگولا چند نوع است؟
    پرگولا بر اساس جنس به چهار دسته‌ی چوبی، فلزی، ترموود و چوب پلاست تقسیم می‌شود و از نظر ساختار به پنج دسته شیب‌دار، پرچین‌دار، مستقل، متصل به دیوار و سقف بادبانی تقسیم می‌شود.
  • سقف استاتیک پرگولا از چه جنسی ساخته شده است؟
    این مدل سقف از یک ماده پلاستیکی شفاف مانند پلکسی گلاس یا اکرلیک ساخته شده است. 

Rate this post
تفاوت آلاچیق و پرگولا چیست؟ بررسی و مقایسه کامل

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا