با هوم گاردن یا باغ های خانگی بیشتر آشنا شوید!

با هوم گاردن یا باغ های خانگی بیشتر آشنا شوید!
فهرست مطالب

باغبانی در خانه این روزها طرفداران بسیاری دارد و حتی برای برخی افراد به قسمت حیاتی از زندگی روزمره تبدیل شده است. امروزه دسترسی به فضایی سبز آرامش‌بخش در شهرهای بزرگ و شلوغ به معضلی اساسی تبدیل شده است. همین امر باعث شده تا بیشتر افراد به فکر داشتن محیطی دنج و آرام همچون: روف گاردن، تراس گاردن، سان روم گاردن یا هوم گاردن و … باشند.

تمامی موارد ذکر شده این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا در دسترس‌ترین مکان، محلی برای گذراندن اوقات فراغت داشته باشید. این که محیطی مناسب برای پرورش گیاهان داشته و حتی در کنار آن بتوانید ساعتی استراحت کنید. دوستان و افراد خانواده را جمع کرده و ساعت‌ها به استراحت بپردازید.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

اما بیابید با هوم گاردن یا باغ های خانگی بیشتر آشنا شویم!

هوم گاردن یا باغ خانگی چیست؟

هوم گاردن Home garden نوعی تبدیل فضای بیرونی یا بخشی از محیط داخلی همچون پشت بام (روف گاردن)، بالکن یا تراس (تراس گاردن)، حیاط خلوت یا پاسیو به یک منطقه پرورش گیاهان مورد علاقه یا همینطور ایجاد محلی سبز و تفریحی برای خانواده است. خانه‌ای مختص گیاهان و گل‌های زینتی، برای افرادی که موقعیت کشت و کار بیرون از فضای منزل را نداشته و بدنبال راهی برای این کار در نزدیک‌ترین نقطه به محل زندگی هستند.

باغبانی در منازل شامل: پرورش میوه، سبزیجات و گیاهان برای مصرف شخصی و همچنین ایجاد زیبایی و تنوع برای زندگی آرام است. این کار در منزل به مهارت نگهداری و رشد مداوم گیاه و بهبود مستمر نیاز دارد. بسیاری از مردم باغبانی را به عنوان سرگرمی انتخاب می‌کنند؛ جدای از این، تفریحی لذت بخش است که حتی می‌تواند به مکانی مناسب برای افراد خانواده تبدیل شود.

اما چگونه اولین هوم گاردن یا باغچه خانگی خود را راه اندازی کنیم؟!

برای این کار به موارد زیر توجه نمایید:

برای ایجاد هوم گاردن تصمیم بگیرید

از روز اول سعی نکنید یک باغ عظیم ایجاد کنید. ابتدا به این بیندیشید که تصمیم دارید هوم گاردن یا باغ خانگی خود را در چه متراژی ایجاد کنید.

هوم گاردن یا باغ خانگی چیست؟

بهترین مکان را برای ایجاد هوم گاردن انتخاب نمایید

اگر قصد پرورش سبزیجات یا حتی گیاهان زینتی را دارید، باید مکانی را انتخاب کنید که هر روز حدود 6 ساعت آفتاب کامل داشته باشد. در محدوده شهرهای شلوغ که کمبود فضای مناسب برای ایجاد باغ خانگی وجود دارد، بیشتر افراد پشت بام را برای این منظور انتخاب می‌نمایند. زیرا علاوه‌بر نور خورشید مورد نیاز برای رشد گیاهان، می‌توانند آب‌های اضافه در اثر بارش باران را نیز مدیریت نمایند.

دسترسی به آب از عوامل مهم برای ایجاد هوم گارن

اطمینان حاصل کنید که در نزدیکی باغ به آب دسترسی دارید. آبیاری روزانه باغ مهم است به همین علت توجه به این امر از اهمیت بالایی برخوردار است. در پشت بام‌های سبز از سیستم عایق بندی و زهکشی مناسب برای آبیاری گیاهان استفاده می‌شود.

آماده سازی خاک مناسب برای هوم گاردن

خاک مناسبی را متناسب با گیاهانی که برای پرورش در نظر گرفته‌اید، انتخاب نمایید. باید توجه داشت باشید که این بخش از ایجاد هوم گاردن مهم است. بنابراین اگر قصد دارید باغچه خود را به غیر از سطح زمین ایجاد نمایید، قطعا به خاکی مرغوب و همینطور جعبه یا فلاورباکس با ابعاد مناسب نیاز خواهید داشت. شما حتی می‌توانید با کاربرد نرده چوبی یا حصار در اطراف باغ خانگی خود، حریم ایجاد نمایید و هوم گاردن را به راحتی مرزبندی نمایید.
با طی این مراحل، فقط یک هفته اولین باغ در محل زندگی شما ایجاد می‌شود.

مزایای هوم گاردن یا باغ خانگی چیست؟

باغبانی به دلایل مختلف خوب است. در اینجا برخی از مزایایی وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد:

امنیت غذایی

پرورش مواد غذایی خود راهی عالی برای اطمینان از امنیت غذایی شما و افراد خانواده است. این که بتوانید سبزیجات سالم و تازه پرورش دهید، یکی از اصلی‌ترین مزایای برخوردری از باغ خانگی محسوب می‌شود.

مزایای هوم گاردن یا باغ خانگی چیست؟

کاهش کورتیزول در بدن و استرس کمتر

وقتی بدن دچار استرس می‌شود، کورتیزول ترشح می‌شود. کورتیزول یک هورمون استرس است. باغبانی به بدن کمک می‌کند تا آرام شود و میزان کورتیزول را کاهش دهد. بنابراین احساس استرس را کاهش می‌دهد.

به نظر می‌رسد روش زنگی امروزی تأثیر منفی بر محیط دارد. زندگی سبز در حال تبدیل شدن به یک قاعده است. بنابراین با ایجاد هوم گاردن یا باغ خانگی می‌توانید به محیط زیست نیز کمک کنید. به این ترتیب می‌توانید موجب کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ شوید.

ارزش ملک را افزایش دهید

وقتی فضای بیرونی زیبایی ایجاد می‌کنید، ارزش ملک شما در کنار جذابیت آن افزایش می‌یابد. خواه این فضا برروی پشت بام یا حیاط خلوت و هرجایی که فکرش را بکنید ایجاد شود. در هر صورت محوطه سازی تاثیر مثبتی بر افزایش ملک خواهد داشت.

نکات مربوط به باغبانی هوم گاردن

از گیاهانی شروع کنید که رشد آنها آسان است. اگر در آغاز حساس‌ترین یا پیچیده‌ترین گیاهان را برای رشد انتخاب کنید، قطعا پیچیدگی در رشد آنها شما را دچار سردرگمی خواهد کرد. اگر تصمیم شما از باغ خانگی ایجاد محیطی برای گذرانذن اوقات فراغت است، قطعا می‌توانید از گیاهان متنوع و سرسبز برای این منظور استفاده نمایید. برای آبیاری و نگهداری از آنها برنامه‌ریزی کنید تا اطمینان حاصل کنید که به طور ناخواسته از گیاهان رشد یافته جدید خود غافل نمی‌شوید.

برای کاهش اتلاف آب و صرفه جویی همزمان در هزینه، یک سیستم آبیاری قطره‌ای ایجاد کنید.
اگر باغبانی را به جای سرگرمی به کاری خسته کننده تبدیل کنید، احتمالاً علاقه به آن را از دست خواهید داد. اگر فرزند دارید، آنها را تشویق کنید تا روزها را در باغ با شما سپری کنند.

باغبانی در منزل می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد!
گفته می‌شود افرادی که هوم گاردن دارند، بیشتر با طبیعت در ارتباط هستند و می‌توانند با سهولت بیشتری بر تغذیه سالم تمرکز کنند.
این بستگی به شما دارد که برای داشتن باغ خانگی یا هوم گاردن چقدر ذوق و سلیقه به خرج دهید. شاید در کم‌ترین و کوچک‌ترین ابعاد ممکن یا باغچه ایجاد کنید. شاید فضایی با متراژ بالا داشته باشید که علاوه بر ساخت یک باغ خانگی، بتوانید از دیگر امکاناتی همچون: مبلمان، آتشدان، آبنما، فلاورباکس و هر المان دیگری برای تغییر محیط استفاده نمایید. 

4.2/5 - (18 امتیاز)
با هوم گاردن یا باغ های خانگی بیشتر آشنا شوید!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا