دکور حیاط با چند ایده خلاقانه!

دکور حیاط با چند ایده خلاقانه !
فهرست مطالب

از دیرباز حیاط در فرهنگ ایرانی جایگاهی ویژه داشته و ساختمان‌های مسکونی عموما با حیاط‌های بزرگ و دلباز طراحی و اجرا شده‌اند. بنابراین دکور حیاط در کشور ما از سال‌ها قبل با استفاده از مصالح سنتی همچون: کاشی و آجر یا عناصری مانند: حوض و حوضچه، حصارکشی باغچه یا … انجام می‌شد. اما در سال‌های اخیر با وجود محصولات نوین و کاربردی همچون چوب پلاست که چند منظوره بوده و کاربری متعددی دارد، دکوراسیون حیاط به روشی مدرنیته و خلاقانه انجام می‌شود.

اما این روزها به دلایلی از قیبل: شلوغی شهر و کمبود فضای کافی برای ساخت حیاط یا فضایی مناسب برای سپری کردن وقت، بیشتر با آپارتمان و برج‌ها روبرو هستیم. با این حال حتی با برخورداری از تراس، حیاط خلوت، پاسیو یا حیاط با متراژ کوچک این امکان فراهم است تا بتوان مکانی آرامش بخش را بوجود آورد. در بیشتر مواقع حیاط عضو جداناپذیر از هر بنا به شمار می‌آید به خصوص در ساخت و سازهای ایران، گاهی معماران کمترین متراژ را برای این منظور در نظر می‌گیرند. همین باعث شده تا رسیدگی و دکوراسیون این محوطه امروزه بسیار مورد توجه صاحبان ملک قرار گیرد.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

انتخاب محصولی مقاوم برای دکور حیاط !

دکور حیاط و محوطه سازی این فضا، دارای عناصر زیادی است و درک آنها بسیار مهم است تا بتوانید آن را به طور کامل طراحی کنید؛ هم از نظر سازماندهی و هم ظاهری. شکل، خطوط، بافت‌ها، تناسبات، رنگ‌ها همگی دستورالعمل‌های طراحی چشم انداز هستند. موقعیت گیاهان و انتخاب صحیح شکل درختان به باغ حس وحدت می‌بخشد. خطوط طراحی به شما کمک می‌کند تا بر عناصر خاصی تأکید کرده و مناطق مختلف را تنظیم کنید. بافت‌های متفاوت عمق و پویایی را در طراحی اضافه می‌کنند و نسبت آن بسیار مهم است. برای مثال ارتفاع و اندازه گیاهان، ساختارهای بیرونی و عناصر تزئینی باید با اصول مطابقت داشته باشند.

از حصار کشی در دکور حیاط استفاده کنید !

قبل از هر اقدامی شما باید بدنبال متریالی مناسب برای کاربرد در دکوراسیون حیاط باشید. محصولی که مناسب فضای باز و مقاوم در برابر مجاورت دائم هوا آزاد باشد. در این بخش به شما پروفیل چوب پلاست را معرفی می‌کنیم. این متریال مختص فضای باز تولید شده و چند منظوره است. همین باعث می‌شود تا شما بتوانید محیطی یکپارچه طراحی کنید. مزایای بی‌شمار پروفیل چوب پلاست باعث شده تا بتوان از آن به عنوان جایگزین مناسب برای چوب طبیعی در زمینه‌های متعدد استفاده کرد.
پروفیل چوب پلاستیک از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و به همین علت انتخاب مناسبی برای کاربرد در روف گاردن و محوطه سازی به شمار می‌آید. در برابر بارش‌های پیاپی باران یا رطوبت و نم مقاومت بالایی داشته و با تابش متداوم نور خورشید آسیب نخواهد دید. علاوه‌براین نیازی به رسیدگی و نگهداری نخواهد داشت.

معرفی عناصر اساسی در دکور حیاط !

عناصر اساسی محوطه سازی و دکور حیاط شامل: چیدمان کف، مسیرهای بین مناطق مختلف، گیاهان، روشنایی فضای باز و البته دکوراسیون اصلی یعنی مبلمان و سایر موارد است. بر اساس نیازها و اندازه حیاط، شما باید امکان ترکیب چندین منطقه کاربردی مانند: نوع مبلمان، آشپزخانه فضای باز و ناهارخوری (در صورتی که متراژ حیاط بالا باشد) را در نظر بگیرید.

دکور حیاط را با کفپوش آغاز کنید !

همیشه اولین و بهترین انتخاب برای یکدست کردن فضایی باز مانند: حیاط، حیاط خلوت، پاسیو یا محوطه و روف گاردن اجرای کفپوش است. هنگام انتخاب متریال برای ساخت مسیر ابتدا باید به شدت ترافیک و همچنین جذابیت بصری را مورد توجه قرار دهید. برای این منظور باید محصولی مانند چوب پلاست را انتخاب کنید که در صورت تردد بالا آسیب نبیند. مسیرهای حیاط را با کفپوش چوبی به منطقه دیگر متصل کرده و مطابق با سبک باغ خود طراحی و اجرا کنید.

دکور حیاط را با کفپوش آغاز کنید !

گیاهان را در دکور حیاط به بهترین شکل جای دهید !

انتخاب گیاهان بستگی به شرایط آب و هوایی، اندازه طرح، سبک طراحی منظر و البته سلیقه شخصی صاحب خانه دارد. گیاهان دکوراسیون اصلی حیاط هستند، قاب سبز خانه که می‌تواند کوچک‌ترین حیاط را به مکانی از صلح و آرامش تبدیل کند. فلاورباکس چوبی ایده‌ای مناسب برای پرورش گیاهان و گل‌های تزئینی است. زیرا تلفیق چوب و فضای سبز همیشه زیبا و دلنشین خواهد بود.

سازه را در دکور حیاط جای دهید !

امروزه کاربرد سازه‌های متنوع مانند: پرگولا چوبی و آلاچیق چوبی در حیاط بسیار مرسوم شده است. اگر متراژ حیاط بالا باشد به راحتی می‌توانید پرگولا یا آلاچیق را در آن جای دهید و مکانی مناسب برای سپری کردن اوقات فراغت داشته باشید. همچنین می‌توانید با اجرای مبلمان چوبی فضای باز نشیمنگاهی مناسب در این سازه‌ها ایجاد کنید. به این ترتیب شما محیطی دلنشین و دوستانه برای دورهمی‌های خانوادگی خواهید داشت. برای گرم‌تر کردن فضا می‌توانید از آتشدان چوبی استفاده کنید تا در شب‌های سرد گرما بخش محفل شما باشد.

از حصار کشی در دکور حیاط استفاده کنید !

حصار کشی و کاربرد عناصری همچون: پرچین چوبی و دیوارپوش چوبی مرزهای حیاط را مشخص می‌کند و گزینه‌های متعددی برای طراحی وجود دارد. همچنین حریم خصوصی ساکنین خانه را تضمین می‌کند و به جذابیت بصری حیاط می‌افزاید. امروزه، انتخاب مواد برای ساخت نرده‌ها بسیار گسترده است و چوب پلاست بهترین انتخاب برای این منظور به شمار می‌آید.

دکور حیاط را با نورپردازی تکمیل کنید !

نورپردازی حیاط می‌تواند کاربردی و تزئینی باشد. نورپردازی عملکردی به جهت گیری در فضا کمک می‌کند و ایمنی حرکت در عصر یا شب را فراهم می‌کند. عملکرد اصلی نورپردازی تزئینی حیاط، افزودن به زیبایی بصری و ایجاد جلوه‌های نورپردازی از طریق برجسته کردن عناصر است. نورپردازی کاربردی و تزئینی در ظاهر کلی با هم کار می‌کنند و یکی از مهم‌ترین عناصر در محوطه سازی حیاط هستند. 

Rate this post
دکور حیاط با چند ایده خلاقانه!

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا