دکوراسیون بالکن با چند ایده خلاقانه !

دکوراسیون بالکن با چند ایده خلاقانه !
فهرست مطالب

شلوغی و ازدحام جمعیت این روزها باعث شده تا برخورداری از فضایی هرچند کوچک در نزدیک‌ترین مکان به محل زندگی، بسیار مورد توجه و اهمیت قرار گیرد. یکی از این اماکن که می‌توان آن را به محیطی دلنشین و البته کاربردی تبدیل کرد، بالکن است. دکوراسیون بالکن امروزه راهی برای داشتن فضایی مناسب بوده که با روش‌های خلاقانه امکان پذیر است. علاوه‌براین وجود محصولات نوین و چند منظوره در این زمینه همچون چوب پلاست باعث شده تا توجه به این فضا بیش از پیش مورد اهمیت قرار گیرد.

محیط‌هایی مانند: روف گاردن یا بام سبز، تراس گاردن و همینطور محوطه سازی بخشی از حیاط آپارتمان در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است. این امر نشان دهنده این مسئله است که مالکان به داشتن محیط‌های این چنینی توجه ویژه‌ای داشته و استفاده از این اماکن را ترجیح می‌دهند. دکوراسیون بالکن نیز در اصل گسترش فضای داخلی است و همچنین فضایی ارتباطی بین محیط داخلی و خارجی در منزل است.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

با بهبود مستمر کیفیت زندگی، نیازهای مردم برای طراحی منازل بیش از پیش تغییر یافته و دکوراسیون بالکن به تدریج به بخشی از دکوراسیون داخلی تبدیل شده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بالکن نزدیک‌ترین فضا به طبیعت و محیط بیرونی در ساختمان است. مردم قبلاً بالکن را با انباری، اتاق خدمات و اتاق خشک کن یکی می‌دانستند. با بهبود اقتصاد و محیط زندگی مردم، دکوراسیون بالکن این مکان را به فضایی ویژه برای تماس با خورشید، تنفس طبیعت و لذت بردن از زندگی تبدیل می‌کند. اکنون تغییر بالکن نیز با کاربرد متریال‌های نوین بسیار رایج شده است.

انتخاب متریال مناسب برای دکوراسیون بالکن !

همانطور که می‌دانید بالکن، محیطی است که به طور دائم در مجاورت هوای آزاد و فضای باز است. بنابراین هنگامی که تصمیم به تغییر بالکن دارید، باید محصولی را انتخاب کنید که در برابر فضای باز و آزاد مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. بهتر است قبل از هر اقدامی تحقیق و بررسی در این‌باره را به یاد داشته باشید. با تغییر دکوراسیون این محیط قطعا سال‌ها تصمیم به تغییر دوباره آن نخواهید داشت. بنابراین بهتر است محصولاتی را بکار برید که از هر لحاظ مقاوم و باکیفیت باشند.

انتخاب متریال مناسب برای دکوراسیون بالکن !

پروفیل چوب پلاست شاید بهترین انتخاب برای این منظور باشد. این متریال به علت تولید از تراشه‌های چوب و پلاستیک فشرده از ظاهری شبیه به چوب طبیعی اما با کیفیت بسیار بالا برخوردار است. وجود پلاستیک در روند تولید این محصول باعث شده تا چوب پلاست متریالی مختص فضای باز و بیرونی باشد. با مجاورت در برابر هوای آزاد یا عوامل فیزیکی- محیطی مانند: باد و باران، گرما و سرما، حشرات و موریانه کاملا مستحکم و مقاوم باشد.

چوب پلاست همچنین متریالی چند منظوره است. یعنی در زمینه‌های متعدد کاربرد دارد. این محصول با برخورداری از سطح مقاطع مختلف این امکان را به شما می‌دهد تا سقف، کف، دیوار، نرده و حتی مبلمان فضای باز را طراحی و اجرا کنید. بنابراین با کاربرد دو یا چند عنصر اساسی در دکوراسیون بالکن با استفاده از پروفیل چوب پلاست، می‌توانید یکپارچگی خاصی در این محیط ایجاد کنید. در این بخش به طور کلی درباره استفاده از این متریال برای دکوراسیون و تغییر بالکن صحبت خواهیم کرد.

کاربرد محصولات دوستدار محیط زیست در دکوراسیون بالکن !

امروزه کاربرد محصولات دوستدار محیط زیست بسیار مورد توجه معماران و همینطور طراحان است. استقبال از معماری پایدار باعث شده تا سازندگان به سمت متریال‌هایی که به طبیعت آسیبی وارد نمی‌کنند، کشیده شوند. خوشبختانه باید بگوییم پروفیل چوب پلاست نیز محصولی دوستدار محیط زیست است.

به طور کلی مشاهده می‌شود که بالکن‌ها معمولاً از انواع مصالح سنتی یعنی شیشه گرفته تا آلیاژهای گران قیمت ساخته می‌شوند. اما آنچه که باید مشاهده شود، این است که برای حفظ استاندارد و همچنین کلاس، نیازی به گران بودن نیست. مناسب‌ترین، ارزان‌ترین و باکلاس‌ترین رویکرد برای ساخت بالکن، استفاده از چوب پلاست است که یکی دیگر از منابع چوب طبیعی یا در یک مفهوم کلی مترادف چوب است.

کاربرد محصولات دوستدار محیط زیست در دکوراسیون بالکن !

این محصول با بودجه‌ای مناسب برای هر مشتری ارائه می‌شود. به این معنا که میزان کاربرد یا استفاده از چوب پلاست در هر زمینه‌ای، تاثیر مستقیم در قیمت تمام شده پروژه خواهد داشت. همچنین اگر از منظر طبیعت دیده شود، بهترین گزینه در نظر گرفته می‌شود. زیرا یک منبع تجدیدپذیر است که زیست محیطی است. گزینه دیگر این است که نیاز به نگهداری کم با طول عمر نامحدود دارد. بنابراین، برای ساختن یک بالکن مناسب برای منزل خود، باید تمام این جنبه‌ها را به طور قطع در نظر گرفت، به خصوص اگر سراغ بالکن چوبی بروید.

گزینه‌های کفپوش برای دکوراسیون بالکن !

کفپوش شاید اولین و اصلی‌ترین قدم برای تغییر بالکن شما باشد. اما چرا کفپوش ؟ این المان نقش اساسی در تغییر فضاهایی بازی همچون: تراس، روف گاردن و محوطه دارد. هنگامی که شما تصمیم به تغییر بالکن می‌گیرید، با انتخاب کفپوش مناسب می‌توانید اولین گام در یکدست کردن محیط را بردارید. کفپوش کردن بالکن باعث می‌شود تا رفت و آمد در این محیط همچون محیط داخلی منزل آسان شود. علاوه‌براین ظاهری خاص و تمیز به این مکان می‌بخشد.

اما انتخاب مناسب کفپوش برای بالکن چیست ؟ شما باید از محصولی استفاده کنید که در برابر هوای باز و آزاد مقاوم باشد. فضای باز بالکن به طور دائم و البته مستقیم با گرما و سرما در ارتباط است. این محیط همچنین در صورت بارش باران خیس خواهد شد یا برخی اوقات در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه در برابر رفت و آمدهای پیاپی یا قرار گرفتن اجسام سخت و سنگین مانند مبلمان آسیب نبیند. به همین منظور استفاده از متریالی که در برابر موارد ذکر شده از مقاومت بالایی برخوردار باشد، بسیار حائز اهمیت است.

کفپوش چوبی قابل اجرا با پروفیل چوب پلاستیک انتخابی مناسب برای بالکن شما است. زیرا از تمامی ویژگی‌هایی برخوردار است که یک کفپوش مختص فضای باز باید داشته باشد. پروفیل‌های مختص کفپوش چوب پلاست در 6 رنگبندی متنوع موجود هستند. این انتخاب را برای شما آسان‌تر می‌نماید. ضمن اینکه پروفیل کفپوش پرتردد، نه تنها در برابر ضربات یا تردد بالا بسیار مستحکم است. که در برابر فضای باز و آزاد نیز همچون سایر محصولات چوب پلاست از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

چه کفپوشی برای دکوراسیون بالکن انتخاب کنیم ؟

چه کفپوشی برای دکوراسیون بالکن انتخاب کنیم ؟

اگر تصمیم به اجرای کفپوش چوب پلاست دارید، 2 گزینه اصلی برای این منظور پیش روی شما قرار دارد.

اول کفپوش چوبی : قابل اجرا با چوب پلاست است که بر حسب متراژ بالکن شما به طور یکدست در سرتا سر کف بالکن قرار خواهد گرفت. برای نصب این نوع از کفپوش چوب پلاست نیاز به نصابان حرفه‌ای بوده تا بتوانند به بهترین شکل ممکن کفپوش را اجرا نمایند. این گزینه بیشتر برای بالکن‌هایی با متراژ بالا مناسب است و پروفیل‌ها بر حسب متراژ بالکن برش داده می‌شود. در تصویر زیر چیدمان پروفیل‌ها را مشاهده می‌کنید که به طور یکدست و یکپارچه کف بالکن را به بهترین شکل ممکن پوشش داده است.

دوم تایل چوبی : تایل چوبی قابل اجرا با چوب پلاست است که بیشتر مناسب بالکن‌هایی با ابعاد کوچک است، که بدون نیاز به نصب حرفه‌ای مالک نیز می‌توانید آن را در کف بالکن و در کمترین زمان ممکن نصب نماید. تایل چوبی با پروفیل چوب پلاست ساخته می‌شود و موزاییکی شکل است. مربع‌هایی که در کنار یکدیگر چیده شده و کف بالکن را به شکلی زیبا و یکدست می‌پوشانند. در این تصویر چیدمان کف بالکن با تایل چوبی اجرا شده است.

نکته: یکی از ویژگی‌های کفپوش‌های قابل اجرا با چوب پلاست این است که می‌توانید کف بالکن را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید. بدون اینکه به کفپوش آسیبی وارد شود. حتی ضد آب بودن این متریال امکان پاکسازی آن با آب را فراهم نموده است. در هر صورت هرکدام از این موارد را برای بالکن انتخاب نمایید، قطعا سرمایه گذاری فوق‌العاده‌ای کرده‌اید. زیرا اجرای این محصول در فضای باز نیازی به نگهداری یا تعمیر نخواهد داشت.

گزینه‌های کفپوش برای دکوراسیون بالکن !

اهمیت مبلمان فضای باز در دکوراسیون بالکن !

اگر شما جزء آن دسته افرادی هستید که تصمیم دارید با دکوراسیون بالکن، بیشتر وقت خود را در این محیط سپری کنید، حتما به مبلمان فضای باز نیاز خواهید داشت. مبلمان تراس و بالکن به شما این امکان را می‌دهد تا فضایی برای نشستن و استراحت داشته باشید. اما آیا این المان را می‌توان با چوب پلاست نیز اجرا کرد ؟ باید بگوییم که پاسخ بله است.

بر حسب فضای موجود در بالکن می‌توان مبلمان چوبی فضای باز را با پروفیل چوب پلاست در این محیط طراحی و اجرا کرد. البته مبلمان بیشتر برای بالکن‌هایی با ابعاد بزرگ مناسب بوده که نشیمنگاهی مناسب برای ساکنین فراهم می‌کند. با این حال اگر ابعاد بالکن شما کوچک است بازهم جای نگرانی نیست. شما می‌توانید از نیمکت چوبی قابل اجرا با پروفیل چوب پلاست یا حتی از مبلمان تاشو برای بالکن کوچک خود استفاده کنید.

در هر صورت از هر گزینه‌ای برای بالکن استفاده کنید، می‌توانید نشیمنگاه را با استفاده از بالشت‌های رنگی و مناسب بپوشانید. در صورت نیاز مانند وقت‌هایی که باران می‌گیرد نیز می‌توان بالشت‌ها را در جایی مناسب قرار داد تا خیس نشوند. یا حتی بخشی از زیر مبلمان یا نیمک چوبی را به کمدی مخصوص برای قرار دادن بالشت‌ها یا هر وسیله‌ای دیگر تبدیل کرد. یکی از ویژگی‌هایی مبلمان چوبی فضای باز با چوب پلاست ظاهر چوبی و متفاوت آنهاست که محیطی گرم و صمیمی را بوجود می‌آورد.

گزینه‌های کفپوش برای دکوراسیون بالکن !

اهمیت ایمن سازی در دکوراسیون بالکن !

یکی از موراد حایز اهمیت، ایمن سازی بالکن است که هنگام ساخت مورد توجه قرار می‌گیرد. اما می‌توان این ایمن سازی و امنیت را در کنار زیباسازی بالکن انجام داد. اگر تصمیم دارید فضایی گرم و صمیمی در بالکن ایجاد کنید، می‌توانید با کاربرد چوب پلاست، نرده چوبی اجرا کنید. این کار علاوه‌بر ایمن سازی بالکن، فضایی گرم ایجاد خواهد کرد. ظاهر شبیه به چوب طبیعی این متریال باعث می‌شود تا چوب پلاست جایگزینی مناسب برای چوب طبیعی باشد.

نرده چوبی قابل اجرا با پروفیل چوب پلاست، مزایای بسیاری دارد. این عنصر با پروفیل‌های مختص و سطح مقاطع مناسب نرده اجرا خواهد شد. ضمن اینکه از مدل‌های متنوعی برای اجرا برخوردار است و این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید، فضای بالکن را با این نوع نرده به بهترین شکل ایمن نمایید. از انواع نرده‌های قابل اجرا با چوب پلاست می‎توان به: نرده سالید، نرده متال فرم، نرده فارم، نرده تاپ فلش و نرده بکیارد اشاره نمود. دست شما باز است تا طراحی مورد نظر را برای بالکن انتخاب کرده و ظاهر آن را به طور کلی تغییر دهید.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، کلیه محصولات چوب پلاست از ویژگی‌های مختص فضای باز و بیرونی برخوردار هستند. بنابراین با اطمینان خاطر می‌توانید عناصر کاربردی را در دکوراسیون بالکن با این متریال اجرا نمایید. نرده چوبی قابل اجرا با چوب پلاست به طور کاملا حرفه‌ای توسط نصابان مجرب نصب و اجرا می‌شوند. با نصب این نرده از ایمن سازی همراه با استانداردهای لازم اطیمنان حاصل خواهد شد تا در کنار زیباسازی، بحث امنیتی آن نیز رعایت شود.

اهمیت ایمن سازی در دکوراسیون بالکن !

گزینه‌های نرده برای ایمن سازی در دکوراسیون بالکن !

اجرای نرده چوبی با پروفیل چوب پلاستیک همانطور که در بالا اشاره شد، دارای 5 مدل اصلی بوده که طبق نظر کارفرما قابل اجرست. اما این امکان فراهم است که شما مدلی از نرده را در نظر بگیرید که علاوه‌بر بحث حفاظتی، بتوانید مکانی مناسب برای پرورش گیاهان و گل‌های تزئینی مورد علاقه داشته باشید. بنابراین می‌توانید از فلاورباکس چوبی برای این منظور استفاده کنید.

فلاورباکس چوبی یکی از عناصر قابل ساخت با چوب پلاست است که می‌توانید نه تنها گل‌های تزئینی که درختچه‌های سرسبز را درون آن پرورش دهید. اگر به تراس سبز علاقه دارید، قطعا این فلاورباکس‌ها انتخابی مناسب برای شما خواهد بود. زیرا می‌توانید آنها را در ابعاد و اعماق متفاوت سفارش دهید. این گلدان‌ها را هم می‌توان به عنوان نرده و برای ایمن سازی استفاده کرد، هم می‌توان آنها را طوری طراحی کرد که بر روی نرده قرار گیرند.

اصولا بالکن‌های که ابعاد کوچکی دارند و فضای کافی برای مانور و استفاده عناصر متعدد ندارند، از این گلدان‌ها به عنوان نرده و برای ایمن سازی استفاده می‌کنند. تا هم به بهترین شکل بالکن را ایمن کرده باشند و هم فضایی برای پرورش گیاهان مورد علاقه داشته باشند. گلدان‌های چوب پلاست با آبیاری آسیب نخواهند دید و تغییر ظاهر نمی‌دهند. داخل فلاورباکس دارای بدنه اصلی بوده و روی آن با پروفیل چوب پلاست طراحی و اجرا شده است.

گزینه‌های نرده برای ایمن سازی در دکوراسیون بالکن !

ایجاد حریم خصوصی در دکوراسیون بالکن !

برخی مالکان ترجیح می‌دهند تا هنگام تغییر دکوراسیون بالکن، دید این مکان را نیز محدود نمایند. این کار به آنها امنیت و برخورداری از حریم خصوصی در برابر سایر ساختمان‌های مشرف را می‌دهد. ایجاد حریم خصوصی در فضای تراس بسیار آسان ست. به خصوص اگر از پروفیل چوب پلاست برای این کار استفاده کنید 2 گزینه پیش روی شما خواهد بود.

اول پارتیشن بندی کنید: پارتیشن چوبی انتخابی مناسب برای ایجاد حریم خصوصی در بالکن است. این عنصر به شما کمک می‌کند تا بتوانید با پارتیشن بندی قسمتی از بالکن یا حتی تمامی آن، دید سایر ساختمان‌ها را محدود نمایید. فاصله پارتیشن چوبی را قبل از اجرا معین کنید. این کار تاثیر بسزایی در محدودیت دید خواهد داشت. می‌توانید پارتیشن بندی را با فاصله بسیار کم پروفیل‌ها یا فاصله بیشتر آنها از یکدیگر انجام دهید. این بستگی به سلیقه شما دارد. ضمن اینکه در صورت پارتیشن بندی نیز امکان پرورش و استفاده از گیاهان پیچک وجود دارد.

دوم دیوار سبز اجرا کنید : دیوار سبز شاید بهترین انتخاب شما باشد. علاوه‌براین که می‌توانید بالکن را بپوشانید، گیاهان سبز و زنده را نیز در بالکن پرورش می‌دهید. گل‌های رونده و پیچک گزینه‌ای مناسب برای این منظور هستند. در این صورت هم حریم خصوصی ایجاد کرده‌اید و هم با گیاهان پیچک فضایی سبز و دوستداشتنی بوجود آورده‌اید.

اهمیت پوشش سقف در دکوراسیون بالکن !

دکوراسیون سقف بالکن یکی از قسمت‌های مهم دکوراسیون این محیط به شمار می‌آید. این مهم است که چه نوع متریالی را انتخاب می‌کنید. به مواردی مانند: رطوبت، کپک و مقاومت در برابر ترک توجه کنید. اگر سقف کاذب چوبی قابل اجرا با پروفیل چوب پلاست را در نظر دارید، قطعا انتخابی مناسب انجام داده‌اید. مهم‌ترین کارکرد سقف بالکن عایق رطوبتی و حرارتی است. برای مصالح سقف بالکن، استفاده از پروفیل چوب پلاستیک انتخاب خوبی است، زیرا احتمال هوازدگی سقف بالکن بیشتر از فضای داخلی است.

اهمیت پوشش سقف در دکوراسیون بالکن !

این متریال دارای ویژگی‌های مقاومتی در برابر: شعله، وزن سبک، تغییر شکل آسان، ضد آب و ضد آتش، ضد حشرات، غیر سمی، آسیب و پوسیدگی، بادوام و غیره است. چوب پلاست نه تنها از نظر مقاومت در برابر آب مقاوم است، بلکه از نظر مقاومت در برابر رطوبت نیز ایده‌آل است. به این ترتیب می‌توان این مشکل را حل کرد. زیرا همانطور که می‌دانید چوب سنتی پس از برخورد با آب به راحتی دچار رنگ پریدگی و پوسیدگی می‌شود.

پوشش چوب پلاستیک قابل اجرا برای سقف دارای 6 رنگبندی متنوع است. که برای تمامی محصولات چوب پلاست صدق می‌کند. از لحاظ ظاهری دارای بافت چوب طبیعی بوده اما از لحاظ کیفی در سطح بسیار بالایی از مقاومت و کیفیت قرار دارد. بنابراین این اطمینان برای شما وجود دارد که در صورت بارش باران و ریزش آب از طبقات بالا، سقف کاذب شما آسیب نخواهد دید.

گزینه‌های سقف کاذب برای دکوراسیون بالکن !

اگر از پروفیل چوب پلاست برای اجرای سقف کاذب در دکوراسیون بالکن استفاده می‌کنید، این امکان وجود دارد تا طراحی‌های متفاوتی را اجرا کنید. از ویژگی‌های اصلی سقف چوبی قابل اجرا با چوب پلاست، می‌توان به دسترسی آسان به تاسیسات و سیم کشی، همینطور نورپردازی آن اشاره نمود. سقف کاذب چوب پلاست در مدل‌های: سقف گریلیوم و سقف لوور همینطور طراحی ساده قابل اجرا خواهد بود.

اول سقف گریلیوم : سقف گریلیوم با اجرای الوارهای چوب پلاست به صورت مشبک یا مربعی اجرا می‌شود. بیشتر برای بالکن با متراژ بالا کاربرد داشته و همچون سایر سقف‌های کاذب چوب پلاست دسترسی به تاسیسات و نورپردازی آن راحت و اسان است.

دوم سقف لوور : این نوع سقف چوبی با قرار گرفتن الوارهای چوب پلاست به صورت طولی در کنار یکدیگر اجرا می‌شود که یکی از رایج‌ترین نوع سقف به شمار می‌آید. همچون این نوع مدل نیز امکان دسترسی به تاسیسات و نورپردازی را فراهم نموده است.
انتخاب هرکدام از این سقف‌ها بستگی به سلیقه شما خواهد داشت. اما ویژگی اصلی سقف کاذب در دکوراسیون بالکن، هماهنگی این عنصر با دیگر عناصر مانند: کفپوش، مبلمان، دیوارپوش و … خواهد بود.

گزینه‌های سقف کاذب برای دکوراسیون بالکن !

کاربرد عناصر گرمایشی در دکوراسیون بالکن !

اگر به استفاده از بالکن حتی در فصل سرد و سرما علاقمند هستید، قطعا به استفاده سیستم گرمایشی فکر کرده‌اید. در این بخش به شما آتشدان چوبی قابل اجرا با پروفیل چوب پلاست را معرفی می‌کنیم. گزینه‌ای ایده‌آل در دکوراسیون بالکن که در اصل دو کاربری دارد. آتشدانی که با چوب پلاست ساخته می‌شود در فصل سرد، گرما بخش محیط خواهد بود. در سایر فصول نیز به عنوان میز قابل استفاده است.

میز آتشدان انتخابی مناسب برای بالکن‌هایی با ابعاد بزرگ بوده که در فصل زمستان بسیار کاربردی خواهد بود. برخورداری از محیطی گرم و صمیمی در فصل سرد زمستان برای دورهمی‌های دوستانه یا خانوادگی، شاید ایده‌ای خاص و متفاوت باشد. با این حال شما مکانی را دارید که حتی در سردترین روزهای سال نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. ضمن اینکه محیط بالکن با روشن کردن میز آتشدان سریع گرم می‌شود.

ابعاد این میز متغیر بوده و در صورت نیاز طبق نظر کارفرما و البته بر حسب متراژ بالکن ساخته می‌شود. همینطور پایه‌های این میز هم با گابیون و هم با چوب پلاست قابل طراحی و اجرا خواهد بود. نتخاب تمامی موارد با در نظر گرفتن سلیقه شما صورت می‌گیرد. شاید با خود فکر کنید چطور میز آتشدان با چوب پلاست قابل اجراست. اما باید بگوییم که این محصول در برابر شعله آتش کامل مقاوم است. همینطور از گسترش آتش جلوگیری خواهد کرد. به همین علت است که میز آتشدان با چوب پلاست قابل اجراست.

تمامی موارد ذکر شده در این مطلب تنها با استفاده از یک محصول یعنی پروفیل چوب پلاست قابل طراحی و اجرا خواهد بود. ضمن اینکه چوب پلاست قابلیت ساخت سازه‌های سبک مانند: پرگولا چوبی، آلاچیق چوبی، کلبه چوبی و … را نیز دارد. به همین علت در ساخت و ساز به خصوص طراحی ویلا، باغ و سایر موراد محصولی کاربردی به شمار می‌آید.

4.6/5 - (30 امتیاز)
دکوراسیون بالکن با چند ایده خلاقانه !

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا