نگهداری گیاهان برروی روف گاردن

فهرست مطالب

شرایط نگهداری گیاهان بر روی روف گاردن

گیاهان روف گاردن و در معرض عوامل محیطی- فیزیکی قرار گرفتن

هنگامی که بام سبز را ایجاد می‌کنید، همانقدر که نگران ظرفیت وزن بامتان هستید، می‌بایست نگران در معرض قرار گرفتن گیاهان آن هم باشید. گیاهان روف گاردن حساسیت بیشتری نسبت به عواملی نظیر: باد، آفتاب و گرما به علت ارتفاع از زمین دارند. میزان گرمای روف گاردن می‌تواند تا 5 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از زمین‌های اطراف باشد که در این حالت بهترین راه کار، غلبه بر چهار شرایط موجود یعنی: باد، باران، آفتاب و برف می‌باشد.

بهتر است برای جلوگیری از آسیب گیاهان روف گاردن این نکات را به کار گیرید :

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

  • گیاهانی را انتخاب کنید که توانایی تحمل شرایط سخت دارند یا اینکه یک سایه را برای آنها فراهم کنید.
  • لایه‌ای ضخیم از خاکپوش را برای عایق‌بندی زیر خاک فراهم کنید. این عمل تبخیر را به حداقل می‌رساند و خاک را خنک‌تر نگه می‌دارد.
  • نصب سیستم آبیاری قطره‌ای که دارای زمانبندی باشد، رطوبت پایدار و آبیاری بدون دردسری را فراهم می کند. بدون این نوع آبیاری، تعداد زیادی از گیاهان، مخصوصاً آنهایی که کوچکتر هستند به دوبار در روز نیاز به آبیاری دارند که ممکن است از بین بروند.
  • پایه گلدان یا ظرف‌های نگهداری گیاهان (مخازن) را با دقت انتخاب کنید. به طور کلی ظروف‌های متعددی وجود دارند اما گلدان‌های چوبی بهتر از ظروف پلاستیکی هستند. این گلدان‌ها بیش از حد متخلخل هستند یعنی دارای فضای پر و فضای خالی‌اند تا بیشترین میزان آب و هوا را در خود نگهداری کند که بدین سبب با شرایط پشت هم بام سازگاری کامل دارند. البته که اگر میزان آب و هوارسی به برخی گیاهان مدنظرتان نیست گلدان‌های پلاستیکی بسیار بهتر عمل می‌کنند.

حفاظت در برابر آفتاب و باد

شرایط باد برروی یک بام بطور چشمگیری می‌تواند نسبت به سطح زمین متفاوت باشد. بطورکلی هرچه شما در ارتفاع بلندتری باشید، شدت باد قوی‌تر است. زمانیکه پشت بام در معرض آفتاب و گرما افزایش یافته باشد، گیاهان به سختی زنده خواهند ماند مگر اینکه اقدامات احتیاطی صورت گرفته باشد.

شرایط نگهداری گیاهان بر روی روف گاردن

  • می‌توانید با کاشتن چند شیشه بلند به دور گلدان از آسیب رسیدن به آنها در برابر باد جلوگیری کنید.
  • برای گیاهان بزرگتر شرایط کاملا فرق می‌کند. آنها به دلیل بزرگ و بلند قامت بودن می‌توانند همانند یک بادبند در برابر گیاهان کوچکتر عمل کنند. به این ترتیب در یک ردیف بیرونی گیاهان تنومند مانند: آفتابگردان یا انگورهای بادوام می توانند در برابر گیاهان ظریف و حساس محافظت کنند.
  • هنگامیکه گیاهانی را برای یک عمل بادبندی انتخاب می‌کنید، در جستجوی گیاهانی باشید که دارای برگ‌های ضخیم با سطوح پرمو و مومی شکل باشند. آنها از تبخیر کمتری نسبت به برگ‌های نازک و صاف برخوردار هستند.
  • با استفاده از وسایل و ابزار قوی‌تر که برروی سطح بام استفاده می‌کنید می‌توانید از گیاهان سنگین‌تر و بلندتر محافظت کنید. آنها را به شکل عمود برروی بام سوار کنید که در این صورت می‌توانید شاخ و برگ‌های گیاهان را به دور آنها رشد دهید.

دسترسی و ایمنی

دسترسی و ایمنی بام باید در اولویت اول قرار گیرد، زمانیکه روف گاردن خودتان را طراحی می‌کنید باید علاوه‌بر دسترسی فیزیکی به افراد، دسترسی به آب نیز وجود داشته باشد. اگر تنها روش شما برای رسیدن به پشت بام از طریق نردبان است، باید به دقت در مورد وظیفه حمل تمام مواد مورد نیاز برای ساختن باغ و نیز حمل مکرر آب به پشت بام فکر کنید.

اگر ساختمان یک ساختمان عمومی باشد، آیین‌نامه ساختمان باید اجازه دسترسی و انجام این کار را صادر کرده باشد. برای ایمنی بیشتر با نصب یکسری ریل‌ در ارتفاعات مناسب پیرامون محیط بام نه تنها از افراد بازدید کننده محافظت می‌کنید بلکه خود گیاهان هم در امان خواهند بود.

خصوصیات بام و زهکشی

  آب اضافی که توسط گیاهان جذب نشود، باید بوسیله سیستم زهکشی موجود با کمی تغییرات جزئی، بسته به پیچیدگی فضای سبز شما تخلیه گردد. سعی کنید جریان زهکشی آب را از موانع حفظ کنید ( مانند مخازن ) تا آب برروی بام جمع نشود و بتواند تخلیه گردد و از بین برود. یک رینگ شنی و فیلتر لایه پارچه‌ای پیرامون بام نگهداری می‌شود تا آب و فاضلاب را زهکشی و تخلیه کند که این عمل دقیقا همان عایق بندی روف گاردن است.

پرورش گل و گیاه، سیزیجات برروی پشت بام

نگهداری گیاهان روف گاردن با توجه به موارد زیر:

1- خاک

  • خاک سبک: باتوجه به وزن خاک، به ویژه خاک مرطوب، بهتر است از خاک‌های سبک‌تر استفاده کرد. مانند: پرلیت، ورمیکولیت، پیت خزه، الیاف پوست نارگیل و لایه سنگ‌شکن ( یک محصول دانمارکی است که می‌تواند بطور کامل خاک را بدون زیان به گیاه جایگزین کند ) بدون آنکه پایداری گیاهان را به خطر بیاندازد اضافه می‌گردد.
  • کود: اگر از این نوع خاک استفاده می‌کنید باید با کودهای شیمیایی مخلوط شوند، ترجیحاً استفاده از مواد آلی برای اطمینان از زنده ماندن گیاهانتان بهتر است.
  • حداقل خاک: بسیاری از گیاهان برای رشد سالم به 12 اینچ خاک برای نیاز ندارند. بنابراین حداقل مقدار خاک ممکن برای گیاهانی که به عمق خاک کمتری نیاز دارند و با ریشه‌های کم‌عمق و گسترده هستند را انتخاب کنید.

2- آب

  • دسترسی آب: آب روی بام ایده‌ال است. مانند: شیرآب
  • فشار آب: هرچقدر که فشار آب بالاتر باشد بهتر است. اگر فشار آب پایین باشد یا شلنگ آبیاری کوتاه باشد ممکن است به بسیاری از گیاهان آب نرسد.
  • سیستم آبیاری قطره‌ای: راهی موثر برای رسیدن به میزان ثابتی از رطوبت به گیاهان شما است و می‌توان برروی یک تایمر برای بهره‌ وری و نگهداری قرار داد.

3- گیاهان

  • گیاهان بادوام یا بومی: این گیاهان توانایی بیشتری برای تحمل شرایط اقلیمی سخت مانند: آفتاب، باد، ریزش باران، عمق خاک، سایه و آلودگی هوا را دارند.
  • ریشه‌ها: گیاهانی را انتخاب کنید که سیستم‌های ریشه‌ای کم عمق دارند. عمق خاک هرچه بیشتر باشد باعث می‌شود که ظرف بیش از حد سنگین باشد تا روی پشت بام ثابت بماند.
  • شرایط رشد: به این فکر کنید که گیاهان شما قبل از کاشت برروی پشت بام در کجا رشد کرده‌اند و تلاش کنید همان شرایط را برای گیاهانتان فراهم کنید.
    بهترین گزینه برای پرورش گیاهان استفاده از فلاورباکس چوبی خواهد بود.
  • گیاهان و انواع باغ: برای یک باغ دور از دسترس، مخلوط‌های علف، خزه‌های دریایی، گیاهان گلدار، فندقک، علف‌های هرز، عنبیه، گیاهان بومی سرزمین‌های خشک، توندرا و آلپی مناسب هستند.

برای این گونه گیاهان لازم است تا کمی بام‌تان شیب داشته باشد. باغ‌های فشرده یا قابل دسترس می‌توانند از هر نوع گیاه، به شرطی که اقدامات احتیاطی ویژه‌ای برای گیاهان حساس مانند استفاده از  بادشکن‌ها و سایه‌اندازی انجام شود، پشتیبانی کنند.

  • گیاهان بادشکن: گیاهانی را انتخاب کنید که برگ‌های ضخیم با سطوح پرمو یا مومی شکل دارند.که تمایل به قوی‌تر شدن و از دست دادن آب کمتر برای تبخیر را داشته باشند.روش سبزیکاری برروی پشت بام با فلارباکس

گلدان یا فلاورباکس‌های مختص نگهداری گیاهان روف گاردن

گلدان‌های مناسب:

گلدان‌های چوبی برای نگهداری گیاهان روف گاردن بسیار مناسب خواهند بود؛ سعی کنید فلاورباکس را کوچکتر از 20 سانتی‌متر ( 8 اینچ ) در قطر استفاده نکنید، چون مقدار جرم کافی خاک نسبت به ناحیه سطحی آشکار در یک ظرف کوچک، رطوبت را برای مدت خیلی طولانی نگه می‌دارد.

گزینه‌های جایگزین دیگر :

سطل‌های پلاستیکی که مواد غذایی رستورانی را تأمین می‌کنند ( معمولاً 5/3 گالُن یا 16 لیتر ) و مناسب برای یک گوجه‌فرنگی، فلفل یا بادمجان هستند. چند سوراخ در پایین بکشید، یک اینچ شن برای زه‌کشی اضافه کنید، بوسیله یک پارچه فیلتری از فرو ریختن خاک پایین آن جلوگیری کنید. آن را در حدود 3/2 با یک مخلوط خاک سبک وزن پر کنید.

بسترهای کاشت بزرگتر: 

برای گیاهان بزرگتر می‌توانید از جعبه‌های چوبی استفاده نمایید. برای اینکار موارد زیر را انجام دهید:

یک پلاستیک تخت را برش دهید. تعدادی کمی سوراخ در کف برای زهکشی بِبُرید و همچنین متناسب با عایق‌بندی در داخل مخصوصا برای هوای سرد زمستان گیاهانی مانند گیاهان چندساله، بوته‌ها یا درختان که می‌تواند باعث آسیب رسیدین به آنها شود و با ذوب شدن یخ‌ها در زمستان، مجدد یخ زده و عایق از بین برود.

پاورقی:

[1]  تراکُتا(Terra cotta) یک نوع سفال و یک سرامیک بدون سرب و یا شیشه‌ای بر اساس رس است که بدنه‌‌‌ی آن متخلخل است. Terracotta اصطلاح به طور معمول برای مجسمه‌سازی ساخه شده در سفال و همچنین برای استفاده‌های مختلف از جمله کشتی (به خصوص گلدان‌های گل‌خانه‌ای )، لوله‌های آب و فاضلاب، کاشی‎‌‌های بام، آجر و دکوراسیون سطح در ساخت و ساز ساختمان استفاده می‌شود.

[2]  گونه گیاه گلدار با گل‌های شگفت‌انگیز است. نام آن از کلمه یونانی برای رنگین کمان گرفته شده است که همچنین نام یک الهه یونانی رنگین کمان، Iris است. بعضی از نویسندگان اظهار داشتند که این نام به طیف گسترده‌ای از رنگ‌های گل موجود در بین گونه‌های بسیاری اشاره می‌کند. 

 

چوپکس از تولید تا طراحی و اجرا همراه شما

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مراجعه سوالات متداول نمایید.

جهت اجرای روف گاردن و همچنین اطلاع از قیمت چوب پلاست با ما در تماس باشید

3/5 - (2 امتیاز)
نگهداری گیاهان برروی روف گاردن

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

۵ نظر درباره “نگهداری گیاهان برروی روف گاردن
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا